• سلام دوستان کام به کام از اولین روز ماه مبارک رمضان دوباره شروع به فعالیت کرده است امید واریم که هیچ وقت دیگه این فعالیت قطع نشود و همیشه مستمر باشد با امید روزای بهتر

yasi

عضو

گرجیان فریدن پرچم دار فرهنگ گرجی ، اسلامی و ایرانی



دین اسلام، مذهب تشیع و عشق به ائمه اطهار آنچنان در قلب و جان گرجی ها تأثیر گذاشته که چیزی بنام اسارت و یا بازگشت به موطن اصلی از ذهنشان به کلی رخت بر بسته است .

گرجیان تاریخچه ای پر فراز و فرود در ایران دارند و از ابتدای حضور خود با 270 هزار نفر به ایران وارد و در مناطق مختلف ایران سکنی گزیدند.
تعداد گرجی هایی که اکنون در ایران حضور دارند و به زبان گرجی تکلم می کنند از 40 هزار نفر تجاوز نمی کند که بیشتر در منطقه فریدونشهر و غرب فریدن در استان اصفهان زندگی می کنند .
فریدونشهر بعنوان بزرگترین شهر گرجی نشین ایران و بزرگترین میراث دار فرهنگ و ادب زبان گرجی است و مردمانش با علاقه و افتخار خود را میراث دار سه فرهنگ بزرگ اسلامی، ایرانی و گرجی می دانند.
گرجی های زیادی پس از مهاجرت گرجی ها از گرجستان و انتقال پایتخت صفوی از قزوین به اصفهان عازم اصفهان و بانی خدمات ارزشمند و فراوانی در ایران می شوند .
گرجی ها با حضور در اصفهان بزودی پله های ترقی را در حکومت صفویه طی می کنند و به مدارج بالای علمی ، سیاسی و نظامی می رسند.
شاه عباس برای انتظام امور سلطنت و مهار نمودن نابسامانی های موجود تصمیم به ایجاد نیروی قدرتمند موسوم به نیروی سوم نمود و کسانی که این نیرو را تشکیل دادند گرجی های تازه مسلمان شده مستقر در ایران بودند .
سیاحانی چون " گودرو " در رابطه با گرجی ها اینگونه می گوید: " بی چون و چرا شجاعترین مردم شرق هستند".
" تاورنیه " و " دلاواله " نیز در این باره می گویند: " شجاعت ، وفاداری ،جنگجویی، رشادت و ایمان آن ها را سخت ستوده است ".
گرجی ها توانستند القاب حکومتی را یکی پس از دیگری به خود اختصاص دهند بطوریکه " خواجه نظام الملک وزیر " وجود گرجی های مسلمان را بعنوان مردان نیک ضروری می داند.
این پیشرفت تا حدی بود که "مینورسکی" می گوید: " در پایان سلطنت "شاه عباس اول" "یک پنجم" مناصب بالای اجرایی را گرجی های مسلمان اشغال کرده بودند".

دین اسلام و مذهب تشیع و عشق به ائمه آنچنان در قلب و جان گرجی ها تدثیر می گذارد که چیزی بنام اسارت و یا بازگشت به موطن اصلی از ذهنشان رخت بر می بندد.

گرجی های مسلمان ایرانی دوشادوش ایرانیان همواره صدای آزادی و استقلال وطن را در حضور خود سر داده اند و بعنوان نمونه در انقلاب مشروطیت نیز فداکاریهایی کرده اند.

"احمد کسروی" در کتاب "مشروطه ایران " در این رابطه نقل می کند : "ما این داستانها را نیک ندانسته ایم و اینک به کوتاهی یاد کرده ایم ولی در این رشته جنگ ها (مبارزات مشروطیت) فدائیان گرجی جانفشانی های بسیاری کرده اند" .

در ادامه باید گفت : گرجی ها ارادت خاصی به علمای تشیع علوی داشته و دارند برای مثال نمونه ای ارائه می شود.

امروزه اگرحکمت متعالیه و فلسفه "ملاصدرا" مایه فخر شیعیان و ایرانیان است این امر مدیون فرهنگ دوستی "الله وردیخان گرجی" ، سپهسالار "شاه عباس صفوی" است .
شاه عباس این مرد بزرگ را "پدر" خطاب می کرد و عالم آرای عباسی او را اینگونه توصیف کرده است: "او در درایت رأی و حسن تدبیر سرآمد عقلای زمان و دلیری و تهور و دلاوری مسلم اکفاء و اقران بود".
پیرامون عشق و علاقه مردم گرجی فریدونشهر به سرور وسالار شهیدان و یاران با وفایش سخنها و نوشته های فراوانی موجود است که بعنوان نمونه در سال 1927 جهانگردی بنام "امباکو چلیدزه " از کشور شوروی سابق سفری به ایران داشته است و بازدید او از فریدونشهر مقارن با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین می شود.

وی پس از حضور در فریدونشهر و مشاهده میزان عشق و علاقه مردم گرجی به ساحت اهل بیت آنچنان متأثر می شود که برنامه های سفر خود را تغییر داده و دهه اول محرم را کامل در فریدونشهر می ماند و همه روزه به همراه عکاسی که از دربار به همراهش بوده در مجالس و دسته جات عزاداری حضور می یابد.
ماحصل این حضور مجموعه ای 130 عکسی و گزارش او از فریدونشهر در کتابی بنام "سفرنامه امبا کوچلیدزه" است که گوشه ای از ترجمه این سفرنامه ارائه می شود:

" به فریدن که رسیدم دقیقا" ایام تعطیلات محرم بود. مردم برای شرکت در مراسم عزاداری مهیا می گشتند . روز دوم حضورمان مراسمی بعنوان " شخصی ، خسی" با حضور دستجات و گروههای مجزا و جدا جدا انجام می گرفت ( مولف احتمالا" تلفظ سریع حسین حسین را دقیقا" متوجه نشده و آن را با این عبارت یاد کرده است ) ".

" هنگامی که تمام آبادی را دور زدند گروهی و دسته جمعی در کنار آبادی در میدانی که عمدا" تعیین شده بود مجتمع گردیدند . افراد و دسته جات در صف هایی در کنار هم زنجیر وار ایستاده و سینه زنی می کردند . برخی نیز زنجیر بر پشت خود می زدند ، برخی بدلیل افراط در زنجیر زنی خونین می گشتند و در عین خونین بودن بسیار مفتخر می نمودند و خود را همانند افراد پیروز در جنگ می پنداشتند ".

" پس از این مشغول اجرای مراسمی شدند که تعزیه نام دارد ، اجرای این مراسم به زبان فارسی بود با ریاست سیدی فارسی زبان انجام می شد . سید در اجرای مراسم مهمترین نقش را ایفا می کرد ، وی به راستی صدایی بسیار رسا و دلنشین داشت ، او دارای گریم در چهره نبود ، اما بقیه هنرمندان تعزیه دارای گریم بودند ، ماهیت اصلی مراسم تاریخ شهادت امام حسین (ع ) و یارانش بود ".

عزاداري ايام محرم در فريدونشهر در حدود يك قرن پيش

امروزه نیز فرزندان آن مردمان پاک ، مردانه برای پیروزی انقلاب و حفظ و پاسداری از آن همواره در صحنه های مختلف حضور دارند و شاهد این مدعا تقدیم تعدادی شهید، جانباز و آزاده در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی است .



نکته : عکسهای فوق مربوط به سال ۱۹۲۷ میلادی یعنی ۸۵ سال پیش از منطقه فریدونشهر یا مرتقوپی می باشد که توسط امباکو چلیدزه گرفته شده است .

بلوگفا
 

yasi

عضو
معرفي طایفه های گرجی کوچ داده شده به مرتقوپ (فریدونشهر) در 400 سال پیش

معرفي طایفه های گرجی کوچ داده شده به مرتقوپ (فریدونشهر) در 400 سال پیش


۴۰۰ سال پيش و از پس کوچ اجباری گرجیها به ایران و بخصوص منطقه اصفهان عده ای در خود اصفهان ساکن شدند که بیشتر وابستگان به دو طایفه ساکادزه و اوندیلادزه ( از بزرگان حکومتی صفویه ) بصورت سببی و نسبی بودند. البته این افراد گرجی به مرور در میان مردم فارسی زبان اصفهان هضم شدند و امروزه اثری از زبان آنها نیست .عده ای نیز که که اکثرا از منطقه مرتقوپی (کاختی قدیم ) در شرق گرجستان بودند به منطقه نجف آباد کوچانده شدند . آن زمان نجف آباد شهری نوپا بود که توسط شیخ بهایی تاسیس شده بود و به تبرک از شهر نجف اشرف مدفن امام علي (ع) در عراق نجف آباد نامگزاری شده بود.

گرجیها به دلیل بروز درگیری با مردم بومی این منطقه و کشتن یکی از افراد بومی این منطقه توسط حکومت به منطقه پرتیکان که شمال فریدن فعلی است کوچانده شدند . این قضیه دو منفعت برای حکومت شاه عباس داشت . یکی اینکه مردان جنگاور و قدرتمند گرجی را به جهت عدم کودتا علیه شاه از پایتخت دور کرده بود و ثانیا اینکه توسط انها حملات گاه گاه لرها و بختیاری های منطقه غرب اصفهان را دفع میکرد . لذا گرجیها عازم منطقه فریدن فعلی شدند و در افوس فعلی ساکن شدند . گرجیها پس از مدتی به علت وجود زمینهای مرغوب مرتقوپ ( فریدوشنهر فعلی ) و وجود کوههای بلند وسر به فلك كشيده در اطرف که مانند دیوارهای از آنها حفاظت میکرد کلا به مرتقوپ کوچ کردند ودر آنجا به آبادانی پرداختند . گفته می شود تعداد ۱۹ طایفه گرجی در آن زمان وارد مرتقوپ شدند که عبارتند از :




۱- اونیکاشویلی - ონიკაშვილი (در حال حاضر شامل فامیلهای رحیمی (رحیم خانی ، کازیانی ) اصلانی ، اونیکازی می باشد وعمدتا در محدوده خیابان شریعتی ساکن هستند )

۲- یوسلیانی - იუსელიანი ( این فامیل در زمان سیف الله خان باب شد ویک فامیل از منطقه سوانتی می باشد و جزو کاختی نمی باشد این طایفه فعلا به کازومنی معروف هستند )
۳- خودسیاشویلی - ხუციაშვილი ( در حال حاضر شمال فامیلهای خودسیانی می باشد ودر فریدونشهر به طایفه عظیمانی معروف می باشند )
۴- داویتاشویلی - დავითაშვილი ( این فامیل فعلا رحیمی می باشد اما با لقب داووتانی از دیگر رحیمی ها جدا می شوند)
۵- باتواشویلی - ბათუაშვილი ( در حال حاضر باتوانی )
۶-ختیگشویلی - ხათიგაშვილი ( که عمدتا به تهران کوچ کرده اند البته با تغییر فامیل )
۷- بریاشویلی ( این طایفه در نبرد گرجیها در سیخه به دست کرم خان زند بطور کلی از بین رفتند واثری از آنها وجود ندارد )
۸- دارچیاشویلی - დარჩიაშვილი ( در حال حاضر دارچیانی )
۹- زوپیتاشویلی - ზუპიტაშვილი ( در حال حاضر مقدسی )
۱۰- مسیتاشویلی - მასიტაშვილი ( فامیل مقصودی ومستانی بازماندگانی از این طایفه هستند )
۱۱- گوگوناشویلی - გუგუნაშვილი ( در حال حاضر گوگونانی )
۱۲- گوگوچاشویلی - გუგუჩაშვილი ( در حال حاضر گوگوچانی )
۱۳- توازیاشویلی - თავაზიაშვილი ( در حال حاضر توازیانی)
۱۴- اسپناشویلی - ასფანიაშვილი ( در حال حاضر اسفنانی )
۱۵- لاچیناشویلی - ლაჩინაშვილი ( در حال حاضر لاچینانی )
۱۶- تاتاراشویلی - თათარაშვილი ( این طایفه نیز متاسفانه در کشتار وحشیانه کریم خان زند در سیخه کلا نابود شدند . مردم مرتقوپ به یاد این طایفه کوه روبروی شهر را کوه تاتاراشویلی نامیدند که الان هم به همین نام معروف می باشد )
۱۷- سپیاشویلی - სეფიაშვილი ( در حال حاضر سپیانی )
۱۸-میکلاشویلی - მიქელაშვილი ( در حال حاضر میکلانی )
۱۹- ملياني - მოლიანი
برخی از فامیلها مانند : قلانی ، بخشیانی ، ناگلیانی ،چیانی ، کربلی و ... هستند که بعضا زیر مجموعه فامیلهای گرجی می باشند و اکثرا اصلت گرجی دارند . (قلانی : به زبان عبری به معنای پیاده نظام که در گذشته به پیاده نظام ارتش گرجستان قلانی گفته میشده )
برخی از فامیلهلی دیگر در فریدوشنهر می باشند که ریشه گرجی ندارد و پس از سکونت اجدادشان طی صد الی صدو پنجاه سال گذشته در فریدوشنهر گرجی زبان شده اند اما نژادا گرجی نیستند مانند: رفیعی ، انوری ، شاهولایتی ،دویستی (جاودانفر)، جدیدی و جدید الاسلام ، میرمعنایی ، موحدی ،رحیمی ( غیر از رحیمی های معرفی شده در بالا ) ، عطایی ، هاشمی و...





همانطور که در بالا هم ذکر شد دو طایفه بریاشویلی و تاتارشویلی در کشتار گرجیها توسط کریم خان زند بطور کلی نابود شدند واثری از انها باقی نماند .


بلوگفا
 

yasi

عضو
معرفی بزرگترین روستای گرجی نشین منطقه فریدونشهر و فریدن : سیبک ( واشلوانی)

روستای سیبک یکی از روستاهای گرجی نشین شهرستان فریدونشهر در استان اصفهان می باشد که در ۱۰ کیلومتری جنوب غرب فریدونشهر واقع شده است .این روستا که جزو دهستان چشمه لنگان می باشد بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیتی برابر با ۱۳۹۴ نفر ( ۳۲۹ خانوار ) می باشد که حدود ۹۰ درصد آن از مردم گرجی زبان هستند . زبان گرجی مردم این روستا حاصل از نسخ زبانی مردم گرجی است که ۴۰۰ سال پیش از گرجستان به این منطقه کوچانیده شدند .مردم سیبک شیعه اثنی عشری هستند و از دوست داران مکتب اهل بیت علیهم السلام می باشند .

در مورد وجه تسمیه نام این روستای گرجی نشین سخنان متعددی وجود دارد اما به نظر می رسد صحیح ترین این مطالب به ریشه گرجی این روستا بر می گردد . این روستا هنگامیکه اولین سکنه آن در حدود ۳۰۰ سال قبل یعنی پس از قتل عام گرجیان توسط کریم خان زند ، از فریدوشنهر فعلی کوچ کرده و ساکن آن شدند واشلوانی نامیده شد. این نام به یادبود یکی از روستاهای منطقه کاختی در استان کارتلی فعلی گرجستان که محل زندگی همین گرجیها بوده واشلوانی و به معنای پر از درخت سیب ، نامیده شد . نام فعلی روستا ترجمه کلمه واشلوانی است که سیبک می باشد .
روستای سیبک را می توان بزرگترین روستای گرجی نشین شهرستان و منطقه فریدن نام برد . مردم این منطقه از علاقمندان واقعی به زبان وهویت گرجی هستند و این مطلب را با توسعه روستای خود و اصرار بر باقی ماندن و اقامت در این روستا با وجود مشکلات عدیده و بیکاری و همچینین اموزش این زبان به فرزندان خود اثبات کرده اند . بر خلاف بسیاری از روستاهای گرجی نشین دیگر که اکثرا از سکنه گرجی خالی شده ویا اینکه زبانشان در حال تغییر به فارسی و بختیاری می باشد .
روستای سیبک از نظر تحویل افراد تحصیل کرده و نظامی نیز در سطح بالا وقابل قبولی می باشد و از این لحاظ جای تحسین دارد . روستای سیبک را آبادترین روستای گرجی نشین نیز می توان نامید . یکی از شناخته ترین افراد این روستا در بین مردم فریدوشنهر و استان اصفهان و حتی کشور محمود کریمی سیبکی فوتبالیست خوب و با اخلاق سابق تیم فولاد مبارکه سپاهان می باشد که فعلا در سمت مربی این تیم در حال فعالیت است .از دیگر افراد شناخته شده این روستا میتوان به علی خودسیانی نویسنده و کارگردان سیما اشاره کرد . وی در حال حاضر ساکن تهران می باشد .

روستای سیبک از نظر جغرافیایی در مسیر چندین روستای شهرستان از جمله نهضت آباد (جق جق ) ، سرداب و روستاهای پشت کوه قرار دارد . روستای سیبک در نزدیکی سد چشمه لنگان می باشد . روستای سیبک دارای چشمه ساران زیادی بود که به علت حفر تونل چشمه لنگان و انتقال آب اکثر این چشمه ها از بین رفتند .
مردم روستای سیبک با مشکلات عدیده ای از جمله بیکاری ، کمبود آب کشاورزی (با وجود نزدیکی سد چشمه لنگان ) و ... مواجه هستند و همین مشکلات باعث شده که عده ای علارغم میل باطنی به اصفهان ودیگر مناطق نقل مکان کنند . امیدواریم که با عنایت مسئولین وهمت مردم این مشکلات مرتفع گردد .
امیدوارم این اطلاعات اجمالی مورد پسند مردم خوب و انقلابی سیبک و سایر دوستان واقع گردد . برای همه مردم با صفای این منطقه آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و امیدارم که مثل گذشته و با قوت بر تنها گواه هویت و فرهنگ خود یعنی زبان گرجی ایستادگی کنند .


بلوگفا

 
بالا